7 december 2007

Tomten detta önskar jag mig...

Julen är snart här.
Alla har panik över vad som skall köpas alla presenter som skall ges.
Hur många firar jul för vad den igentligen handlar om? Kristus födelse?
Känns inte som om det är många. Julen skall föra människor närmare en tid att slappna av och vara tacksamma för det man har istället är det en tid av stress. Iaf för oss i dessa delar av världen.

Här sitter vi och skriver våra listor juldekorerar för flera tusen. Här i gbg ta liseberg hur mycket energi tar inte dem och använder under juletid? vi pratar om globalisering att miljön förstörs all energi och alla utsläpp... Men nu är det jul skall man glömma sitt ansvar då?

Jag som är uppuxen med den amerikanska julen där allt är över mycket älskar det de förnekar jag inte.,. jag skulle kunna pynta sönder hela staden och tycka att det hade varit jätte fint. dock så skulle det vara egoistist av mig...
Pyntade en utav krogarna iår. så mycket ljus jag har använt det är helt otroligt. jag tänker inte på de pengarna jag slösat utan det jag börjar tänka på nu är hur länge dem ljusen är på och hur mycket energi som går åt... Och jag kallar mig miljö människa? What säger jag bara. ibland gör man så dumma saker som man nu i efter hand undrar varför man gjort.

Men kan man hela tiden tänka på dem som har det sämre ställt? hur skulle vi ha det då? Märke eller icke märke? kläder, hår, naglar, utgångar m.m. allt kostar.
alla pengar vi spenderar bara så ... 700 kr lever vissa på per månad vbetalar hyror och allt. jag undrar har det någonsin h'nt att någon av oss gått ut och slösat mindre än det?

Människan är egoistisk det finns inget annat att säga om det och allt vi gör är för att vi själva ska må bättre.
Jag har mitt fadderbarn jag ger pengar... jag hjälper sos barnbyar...
Stillar det mitt samvete när jag vet vad jag har önskat mig till jul?

Inga kommentarer: