10 februari 2009

bästa på länge

"Visst låter det oförskämt fint att kalla sig Glamourmodell? Unga tjejer som ogenant visar både bröst, ben och rumpa i tidningar riktade till "herrar". Är det verkligen så glamouröst? De allra flesta här i Stockholm reagerar inte märkbart när någon nattklubb plötsligt invaderas av lättklädda solariebruna blondiner med oproportionerliga bröstinplantat. Själva tycks tjejerna ha en tro om att de gör karriär i storstaden.

Bortsett från överviktiga herrar i svart-jobbar-branschen, har ju de allra flesta människor en negativ, om inte, helt obrydd inställning, till dessa tjejer som väljer att visa kroppens alla gömställen inför hela Sverige. Så här spontant kommer jag inte på en enda kille som vill ha en utvikningstjej som flickvän. Jag tycker visserligen inte att man ska sträva efter att vara något anpassningsbart flickvänsmaterial men vad är det egentligen som lockar så många in i denna aningen destruktiva bransch?

Ingen tvingar oss att välja sida eller att ha en specifik åsikt. Jag tycker att det är upp till var och en om man vill visa sig i en sådan tidning så länge man själv har smak för vad som är rätt och fel, har en egen personlig gräns och framför allt har respekt för sin egen kropp. Att sära på benen, pressa ihop brösten eller krypa på alla fyra och svanka tycker jag personligen är extremt osmakligt. Jag börjar nästan tvivla på att tjejerna är är i sina sinnesfulla bruk när de frivilligt väljer att fläka ut sig på det sättet på något som de är medvetna om ska bli en offentlig bild. Eller kan man verkligen, i nyktert tillstånd, stå för en sådan bild inför sina föräldrar och mor och far-föräldrar?

Alla människor har ett behov av bekräftelse och av att synas. För vissa räcker det med att ha vänner och familj som ser en medan andra kräver mer än så. Jag skulle vilja veta att om man är lycklig och trygg i sig själv, har en bra vänskapskrets och förstående föräldrar - väljer man då att bli en utvikningstjej? Och jag kommer nog aldrig få ett rakt svar på varför majoriteten av alla tjejer som viker ut sig är från småstäder. Jag hör själv hur det där låter som en nedlåtande generalisering från min sida, men statistiken visar med allra största säkerhet att det är den rena sanningen.

TV och media verkar också glida på dubbelmoralen då exempelvis TV4 lät sin norskbrytande väderpresentatör avgå en lång period då det framgick att hon, vad jag anser oskyldigt, visat upp sig i en sk. herrtidning. Några månader senare anställer de istället en av Sveriges mest skandalösa utvikningsmodeller som visat både det ena och det andra i såväl tidning som TV. Jag tycker visserligen att det är kul att se Gynning i TV men som sagt, dubbelmoralen verkar flöda."


4 kommentarer:

Anonym sa...

Säger hon som har tuttarna spränfulla med sillicon, eller har hon tagit ut dom? O sitter på bardisken med ihoptryckta bröst. haha patetiskt

tina sa...

hahahaha bra komment!

Sjukt dock så sitter jag väl inte bardiskar? Snarare jobbar bakom dem...

Jag har silikon, jag står för det.
du kanske även ska läsa inlägget skillnaden mellan att vara ytlig och ytlig...

Xoxo

Anonym sa...

Jag vet vem tjejen är och för den som vill veta har krönikeförfattaren också silikon, men det framkommer inte att det skulle vara något fel med det när hon skriver?

tina sa...

Absolut.. Hennes krönika handlar om personer som väljer att kalla sig glamourmodeller och jag kan säga att jag tycker hon skriver sjukt bra och att det är en värd krönika därför la jag ut den på min egna. om man har silikon eller inte spelar inte som helst roll i detta inlägg...